“Wij willen leven in het theater, en theater in het leven.”
Jules Renard
Houd je van Frans theater en/of muziek?
Elk jaar nodigt de Alliance française in Gent Franstalige artiesten uit.
Dinsdag 22/10/2024 - THEATER
Caligula van Albert Camus
Productie: L’Autre au Clair de L'Une
Getroffen door het verlies van zijn zus, zwierf Caligula drie dagen en drie nachten rond op het Romeinse platteland.
Hij komt voor altijd veranderd terug...
Hij wordt zich bewust van de absurditeit van de wereld om hem heen en besluit de hele samenleving te ontwrichten, zelfs als dat betekent dat hij als een monster wordt gezien.
20.00 uur - Theater Tinnenpot - Gent
Intentieverklaring
Een immateriële en lichtgevende omgeving
“ Inrichting: het maakt niet uit. Alles is toegestaan, behalve het Romeinse genre. " Albert Camus
Dit is Camus' enige indicatie wat betreft het universum van zijn toneelstuk uit 1944. Deze toon is verre van een beperking, maar vertegenwoordigt vooral een ruimte van vrijheid voor de enscenering. Omdat we graag een gevoelige interpretatie wilden geven van het Camusiaanse absurdisme, wilden we de kijker een wereld bieden die ontdaan was van zijn materiële aspect, om de symboliek van een droomachtig en spiritueel universum te bieden. In die zin is het podium volledig kaal en zijn de enige objecten op het podium de objecten die een directe relatie hebben met Caligula's kwelling.
Een gekke keizer, maar in volledige helderheid van de gevolgen van zijn daden . Dit is waar de acteur van Caligula op gericht was: de keizer laat zich beetje bij beetje bezeten raken door zijn waanzin, zeker, maar zijn motivatie is goed verankerd en vol rede. Zo willen wij het beeld schetsen van een diep ontstelde man die, ondanks zijn woede-uitbarstingen, een persoon blijft wiens gevoeligheid geschokt is door een verschrikkelijke waarheid.
We hebben ook met de acteur aan wangedrocht gewerkt, wat een duidelijk doel heeft: dat het publiek zich inleeft in de keizer . Caligula verschijnt niet langer alleen als een zelfverzekerde tiran, maar als een veronderstelde tiran, en wat er overblijft van zijn menselijkheid kan het hart van de kijker binnendringen. Als de weddenschap succesvol is, krijgt ieder van ons misschien de kans om dezelfde dualiteit in onszelf te zien.
Door het beeld van een Caligula die de verschillende vormen van de mensheid diepgaand ervaart, is het uiteraard onze wens om het publiek dat naar het theater komt van streek te maken; maar meer nog willen we de kijker de kans bieden om na te denken over het omringende nihilisme , het systeem waartoe hij behoort, zijn visie op rechtvaardigheid en onrecht, en misschien wel zijn definitie van geluk.